Työttömien palvelut huonontuivat

Työllisyyspalveluiden siirto TE-keskuksilta kunnille onnistui odotetusti eli huonosti.

TE-palveluiden siirto valtiolta kuntiin viime vuodenvaihteessa on työntekijöiden mukaan epäonnistunut pahasti. Ammattiliitto JHL:n kyselytutkimuksen mukaan haparoiva valmistelu ja toteutus on haitannut työllisyyden edistämistä.

Tulokset käyvät ilmi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n lokakuussa tekemästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 432 TE-palveluiden työntekijää. Tämä on lähes 10 prosenttia kaikista alan työntekijöistä.

– Toiminta on sekavaa. Työn kuormittavuus on korkealla, ovat kyselyn avovastausten yleisimmät terveiset.

Vastuu työvoimapalvelujen järjestämisestä siirtyi kunnille ja kuntien muodostamille työllisyysalueille.

– Nykyisessä työllisyystilanteessa olisi ensiarvoisen tärkeää, että Suomessa on toimivat työllisyyspalvelut, JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström toteaa.

Kyselytutkimusten vastauksissa epäillään, että työllisyyden hoito on hiljalleen ajettu Suomessa alas. Asiakasmäärät ovat kasvaneet yksittäisillä asiakaspalvelijoilla jopa sadoilla.

– Pelkona on, että esimerkiksi pitkäaikaistyöttömät ja heikommassa asemassa olevat jäävät palveluiden ulkopuolelle, eräs vastaaja kuvaa tilannetta.

Työllisyyspalveluiden siirto kunnille epäilytti jo ennen muutosta. Reilu vuosi sitten Rakentaja-lehdessä pelättiin erityisesti työttömien rakentajien palveluiden huonontumista.