Työturvallisuus on tasaista suorittamista
Betoniteollisuuden työturvallisuuskisan finalisteille työturvallisuus ja sen jatkuva kehittäminen on arkipäivää.
Rakennusliiton jäsenlehti
13.6.2025
Betoniteollisuuden työturvallisuuskisan finalisteille työturvallisuus ja sen jatkuva kehittäminen on arkipäivää.
Osallistuin tänä vuonna yhtenä tuomareista betoniteollisuuden työturvallisuuskilpailun voittajan valitsemiseen 3 finalistin joukosta. Voittaja paljastetaan vasta elokuussa Betonituoteteollisuuden kesäkokouksessa, mutta Rakentajan lukijat pääsevät tutustumaan finalisteihin arviointikierroksen kautta jo nyt.
Betoniteollisuuden tehtaat ovat jo kisanneet kolmessa eri sarjassa; valmisbetonitehtaat, betonituotetehtaat ja elementtitehtaat. Finalisteista jokainen on oman sarjansa voittaja. Finalistit ovat satunnaisessa järjestyksessä Lujabetonin Espoon Finnoossa sijaitseva valmisbetonitehdas, Ruduksen Elpo-hormeja valmistava tehdas Kotkan Sutelassa sekä Ruduksen maisemabetonitehdas Tampereen Myllypurossa. Tänä vuonna koko kilpailussa painotettiin koneiden erottamista käyttövoimasta ja kaikki finalistit saivat siitä täydet pisteet. Voittajan valinta ei siis ollut helppoa.
Tuomariston 2 muuta jäsentä ovat ylitarkastaja Ville Lappalainen Etelä-Suomen Avin työsuojelun vastuualueelta sekä Betoniteollisuus Ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila.
– Tässä on aivan poikkeuksellisen tasainen ja kova kärkikolmikko. Voittaja ei suoraan paistanut silmään. Turvallisuus on arkipäiväistynyt, mikä on varmasti hyvä asia, Mattila kommentoi.
– Kaikissa kohteissa ohjeita ja materiaaleja tulee yritystasolta, turvallisuus on yhdessä tekemistä, Lappalainen sanoo.
Tuomariston ensimmäinen kohde oli Lujabetonin Finnoon betonitehdas. Finnoossa on rakennettu viime vuosina paljon asuinkerrostaloja ja betoniaseman sijainti niiden naapurissa on ollut kätevää kohteiden rakentajille. Betoniasema on toiminut paikalla parisen vuotta ja sillä on vielä vuosi aikaa tyydyttää seudun rakentajien tarpeet.
Tehtaalla on töissä 3 henkilöä, sillä sen enempää miehitystä moderni Cobra 120 -mobiilitehdas ei tarvitse. Tehtaalla on käytössään vanha puutavaraliikkeen varastohalli, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki tehtaan materiaali on katon alla suojassa toisin kuin yleensä.
Ensimmäinen asia, johon silmä kiinnittyy, on tehtaan puhtaus.
– Uudessa myllyssä on paremmat pesurit kuin vanhemmissa malleissa. Paikat pysyvät paremmin siistinä. Tehtaan toiminnassa on ajateltu myös huollon ja siivouksen turvallisuutta uudella tavalla, mikä on hyvä, sillä betonitehtaiden huoltotyössä ja kunnossapidossa sattuu useimmin havereita, tehdaspäällikkö Henri Väisänen sanoi.
Yhdelläkään Lujabetonin valmisbetonitehtaalla ei ole tapahtunut tapaturmia kahteen vuoteen.
Koska pölyä ei leviä hengitysilmaan, ainoastaan myllyn piikkauksessa käytetään hengityksensuojausta. Käytössä on moottorimaskit, mutta myös FFP2-suojaimia on aina tarjolla.
Työskentelymukavuus asemalla eroaa perinteisestä. Usein tehtaan ohjaus tapahtuu pimeästä ahtaasta kopista tehtaan keskitasanteelta. Täällä on oma erillinen, miellyttävä tilansa tehtaan ulkopuolella ergonomisine sähköpöytineen.
Mahdolliset riskipaikat tehtaalla liittyvät alueella liikkumiseen. Jalankulkua ei ole oikein pystytty eriyttämään, sillä liikenne asemalle kulkee ohjauskopin ja sosiaalitilojen välissä.
– Esimerkiksi suojatie voisi olla hyvä maalata siihen kohtaan, Mattila ehdotti.
Jos täällä tapahtuisi vakava onnettomuus, mikä se voisi olla, Mattila kysyi.
– Sementtiauton kaatuminen olisi varmaankin vakavin mahdollisuus. Täältä on esimerkiksi poistettu mahdollisuus pysäköintiin lastausalueen lähellä. Jos jotain käy, ei ole ainakaan autoja alla, Väisänen kertoo.
Toinen onnettomuusmahdollisuus liittyy Suomen sääolosuhteisiin.
– Jos alue hiekoitettaisiin huonosti talvella, pyöräkone voisi lähteä liukumaan kuormauksessa luiskaa alas. Viime talvena käytimme 2 kasettia hiekoitushiekkaa, ettei tällaista tapahtuisi.
Kun tuomaristo saapui Ruduksen Elpo-elementtejä valmistavalle Kotkan tehtaalle, meille näytettiin aivan ensimmäisenä kokoontumispaikka ja ryhmä perehdytettiin tiukasti tehtaan turvallisuuteen.
– Tehtaalle ei ole mitään asiaa ennen perehdytystä, tuotantopäällikkö Tommi Suoknuuti toteaa.
Skuoknuutin mukaan työturvallisuudessa on tärkeintä luoda työskentelyolosuhteet, jotka antavat mahdollisuuden onnistua.
– Viime vuosi oli meillä hyvin turvallisuuspainotteinen. Tehtaalla oli Avin tarkastus, osallistuimme työturvallisuuskilpailuun, Inspekta teki tarkastuksia ja sen lisäksi oli konsernin omia tarkastuksia, Suoknuuti kertoo.
Edellisen kerran tehtaalla on tapahtunut sairauspoissaoloon johtanut tapaturma vuonna 2019.
– Muualla tapahtuneet ikävät asiat saavat aina miettimään, että mitä jos täällä tapahtuu jotain. Asioiden on oltava kunnossa, riskit kartoitettu ja ihmiset perehdytetty, Suoknuuti sanoo.
Tehtaan työsuojeluvaltuutettu Tero Kiiskin ajasta luottamustehtävien hoitoon ei kulu suurta osaa.
– Työntekijät uskaltavat puuttua mahdolliseen vaaralliseen toimintaan. Ihmiset tulevat kertomaan havaintoja, jos huomaavat jonkin riskin tai esimerkiksi poikkeamia alihankkijoiden työntekijöillä kuten puuttuvia suojaimia tai muuta sellaista, Kiiski kertoi.
– Jos kierroksella huomataan asia, jossa voi käydä huonosti, se kirjataan raporttiin, mutta asiaa lähdetään viemään saman tien myös eteenpäin, eikä jätetä hautautumaan pelkkiin papereihin.
Tehtaalla normaali varustus on huomiovaatteet, kypärä, viiltosuojahanskat, turvakengät, joissa on jalkapöydän suojaus ja osassa tehdasaluetta kuulonsuojaimet. Puhelimen käyttö on ehdottomasti kiellettyä muualla kuin sille erikseen varatulla alueella.
– Trukin kuljettajille huikataan aina, jos ollaan menossa lähelle ja jos kuljettajaa ei näe, hänelle soitetaan, Suoknuuti selventää.
Myös tällä tehtaalla on joitakin ulkopuolisia kulkureittejä, jotka eivät miellyttäneet tuomariston silmää.
Jos täällä tapahtuisi vakava onnettomuus, mikä se voisi olla, Mattila kysyi.
– Se liittyisi todennäköisesti trukkiliikenteeseen tai nostimiin. Mikäli turvaetäisyyksiä ei noudatettaisi, voisi siinä olla iso tapaturmariski, Kiiski mietti.
– Useissa kohdissa tehdasta turvaetäisyyden noudattaminen on tärkein ”turvaväline”. Vaikka laitteet katsotaan läpi joka päivä, laiterikon mahdollisesti tapahtuessa turvaetäisyys on todella tärkeää, Suoknuuti sanoi.
Ruduksen betonituotetehtaalla Tampereen Myllypurossa on tähänastisista kohteista parhaiten merkityt ja suojatut kulkureitit. Myllypuron tehtaalla valmistetaan erityisesti maisemabetonituotteita.
Viimeisin poissaoloon johtanut työtapaturma sattui 11 vuotta sitten.
– Meillä on tehty paljon asian eteen. Esimerkiksi siivoojat eivät edes pääse paikkoihin, joissa voisi tapahtua jotain. Työnjohto ja varatyösuojeluvaltuutettu tekevät yhdessä Elmeri-mittauksen kuukausittain. CRH-konsernillahan omat vaatimukset työturvallisuuden osalta ovat tiukemmat kuin Suomen laki, tehtaan päällikkö Kimmo Korpi kertoi.
Myöskään tällä tehtaalla työsuojeluvaltuutetun tehtäviin ei menee hirveästi aikaa.
– Eniten aikaa menee palavereihin työterveyden kanssa, työsuojeluvaltuutettu Mikko Salonen sanoi.
– Lisäksi kun tänne tulee urakoitsijoita tekemään jotain, tarkistan, että esimerkiksi suojaimet ovat kunnossa, hän jatkoi.
Tehtaalla on vakituista työvoimaa 6 henkeä ja kesäisin jonkun verran kausityövoimaa. Työturvallisuuteen liittyvissä keskusteluissa ja palavereissa on mukana koko tehtaan porukka.
Työsuojeluvaltuutettu on ollut tehtaan palveluksessa jo 19 vuotta.
– Kummasti sitä oppii koko ajan uutta. Kaikki koneet menivät uusiksi 10 vuotta sitten ja vaikka voisi kuvitella, että työpäivät ovat kaikki samanlaisia, näin ei ole, vaan tehtävät vaihtelevat todella paljon.
Kun tuoreet kausityöntekijät tulevat taloon, aiheuttaako se riskejä?
– Heillä on hihnalla useamman viikon ajan kokeneempi tekijä opastamassa perusperehdytyksen lisäksi, Korpi sanoi.
– Ja nuoret työntekijät ottavat turvallisuushommat tosissaan. Ne taitavat olla enemmän esillä jo ammattikoulussa, Salonen totesi.
Moottorimaskien säilytys kiinnitti ylitarkastaja Lappalaisen huomion.
– Nämä pitäisi puhdistaa aina käytön jälkeen, nyt huomaa, että niiden pinnalla on pölyä, joka voi kulkeutua hengitysteihin, Lappalainen huomioi.
Jos täällä tapahtuisi vakava onnettomuus, mikä se voisi olla, Mattila kysyi.
– Suurin riski liittyy tehdasalueen liikenteeseen. Täällä on trukkia, rekkaa ja muuta liikkeellä. Toisaalta juuri kenenkään ei pitäisi kulkea varastoalueilla jalan. Korjaus ja huoltotoimissa, joissa tehdään poikkeavia asioita kuten nostellaan painavaa tavaraa, on toinen riskipaikka, Korpi miettii.
Poikkeavista töistä tehdään siksi aina oma riskinarviointinsa. Oleellista on työn suunnittelu.
– Jos lähtisi vain suin päin tekemään, riski olisi suurempi, Korpi neuvoi.
Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten
Työturvallisuus
13.6.2025
Kolumni
13.6.2025
Yleinen
13.6.2025
Laki
9.6.2023
Yleinen
22.3.2024
Työturvallisuus
16.12.2021