Työttömien palvelut huonontuivat
Työllisyyspalveluiden siirto TE-keskuksilta kunnille onnistui odotetusti eli huonosti.
Rakennusliiton jäsenlehti
5.11.2025

Työllisyyspalveluiden siirto TE-keskuksilta kunnille onnistui odotetusti eli huonosti.
TE-palveluiden siirto valtiolta kuntiin viime vuodenvaihteessa on työntekijöiden mukaan epäonnistunut pahasti. Ammattiliitto JHL:n kyselytutkimuksen mukaan haparoiva valmistelu ja toteutus on haitannut työllisyyden edistämistä.
Tulokset käyvät ilmi Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n lokakuussa tekemästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 432 TE-palveluiden työntekijää. Tämä on lähes 10 prosenttia kaikista alan työntekijöistä.
– Toiminta on sekavaa. Työn kuormittavuus on korkealla, ovat kyselyn avovastausten yleisimmät terveiset.
Vastuu työvoimapalvelujen järjestämisestä siirtyi kunnille ja kuntien muodostamille työllisyysalueille.
– Nykyisessä työllisyystilanteessa olisi ensiarvoisen tärkeää, että Suomessa on toimivat työllisyyspalvelut, JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström toteaa.
Kyselytutkimusten vastauksissa epäillään, että työllisyyden hoito on hiljalleen ajettu Suomessa alas. Asiakasmäärät ovat kasvaneet yksittäisillä asiakaspalvelijoilla jopa sadoilla.
– Pelkona on, että esimerkiksi pitkäaikaistyöttömät ja heikommassa asemassa olevat jäävät palveluiden ulkopuolelle, eräs vastaaja kuvaa tilannetta.
Työllisyyspalveluiden siirto kunnille epäilytti jo ennen muutosta. Reilu vuosi sitten Rakentaja-lehdessä pelättiin erityisesti työttömien rakentajien palveluiden huonontumista.
Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen
Vapaalla
6.11.2025
Yhteiskunta
5.11.2025
Yhteiskunta
4.11.2025
Laki
9.6.2023
Yleinen
22.3.2024
Työturvallisuus
16.12.2021