Turvapuisto yhdisti oppilaat ja ammattilaiset – katso kuvat!
Työturvallisuusviikko avattiin Ruduksen turvapuistossa 500 ammatillisen opiskelijan voimin.
Rakennusliiton jäsenlehti
17.5.2022
Työturvallisuusviikko avattiin Ruduksen turvapuistossa 500 ammatillisen opiskelijan voimin.
Jaa artikkeli
Espoon Ämmässuolla sijaitsee Rudus Oy:n ylläpitämä Turvapuisto, jossa rakennusalan opiskelijat ja ammattilaiset pääsevät erilaisilla rasteilla tutustumaan todellisiin rakennusalan työturvallisuustilanteisiin. Työturvallisuusviikon aluksi puistoon oli kutsuttu oppilaita useista Uudenmaan ammattioppilaitoksista. Kaikkiaan paikalle oli ilmoittautunut yli 400 opiskelijaa.
Turvapuistosta vastaava Ruduksen työturvallisuusasiantuntija Lasse Heikkinen tuli puistoon alun perin kesätöihin. Kun puiston edellinen vastaava eläköityi keväällä 2020, otti Heikkinen ohjat.
– Puisto perustettiin jo vuonna 2009, eli en ole itse suunnitellut rasteja. Mutta rastit toki muuttuvat, kun yhteistyökumppanit keksivät jotain uutta. Monia turvallisuusasioita ei välttämättä tule ajatelleeksi, mutta kun ne näkee, alkaa niitä ajatella, Heikkinen kertoo.
Turvapuisto on auki kesäkaudella. Se onnistui jopa pahimpaan korona-aikaan, mutta kävijämäärä oli rajatumpi.
Puiston yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT, SRV, Skanska, NCC, Konsti, YIT, Ramirent ja niin edelleen.
Puiston työturvallisuusrasteilla muistutetaan todellisista sattuneista tapaturmista. Yhtä rastia vetää puiston kesätyöntekijä Jaakko Tieketo. Kun opiskelijat pääsivät rastille, heidän silmiensä edessä oli pyöräkuormaaja, jonka takaosan alla oli murskautunut henkilöauto.
– Työnjohtaja pysäköi autonsa pyöräkuormaajan taakse. Kuormaajan kuljettaja täytti ohjaamossa omia lappusiaan eikä huomannut sitä. Tämän kokoisessa kuormaajassa on paljon kuolleita kulmia, eli auto ei näkynyt kunnolla ohjaamoon. Kuljettaja lähti peruuttamaan. Näissä koneissa on paljon painoa ja vääntöä, joten kuljettaja huomasi onnettomuuden vasta, kun kuormaaja oli jo noussut henkilöauton päälle, Tieketo selventää.
Hän kysyy opiskelijoilta, miten tällaiset tilanteet voitaisiin välttää. Yksi opiskelijoista miettii:
– Alue, jossa on isoja koneita, pitäisi rajata huomioliinoilla niin, että sinne ei saisi edes pysäköidä henkilöautoja.
SRV:n rastilla tutustutaan nostotyön turvallisuuteen. Kontissa on torninosturisimulaattori ja useita tauluja, joissa käsitellään turvallisen työn tärkeimpiä puolia.
– Simulaattoria ei pääse itse ohjaamaan, mutta siinä pystyy ymmärtämään näkö- ja kuuloyhteyden tärkeyden, SRV:n pääluottamusmies Jarno Salo kertoo.
Rastilla käsitellään myös taakan sidontaa, nostojen suunnittelua ja lisäksi kerrotaan ikävimmistä tapaturmista, joita nostoissa on vuosien aikana sattunut.
Turvapuistosta vastaava Heikkinen on hypännyt työhyvinvointi ja jaksaminen -rastin puikkoihin.
– Kun muilla rasteilla keskitytään työturvallisuuteen ja siihen, että pääsee kotiin hengissä, tässä puhutaan siitä, miten selviää terveenä eläkkeelle, Heikkinen sanoo.
Heikkisen mukaan tämä on nuorille vaikea aihe.
– He eivät vielä ajattele sitä sillä tavalla. Nuorilla ei tunnu heti selässä, jos tekee esimerkiksi noston väärin. Vanhemmalla tuntuu. Mutta näistä asioista puhuminen on pakko aloittaa jo varhain, sillä jos aiheesta kuulee vasta 40-vuotiaana, on se jo liian myöhäistä.
Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten
Jaa artikkeli
Olen istunut luokkahuoneessa jo ainakin kolme kertaa työturvallisuuskorttikoulutuksessa ja yhden kerran tieturva I -koulutuksessa. Työpäivän mittainen luentorutistus on meille kaikille alalla toimiville tuttu rutiini kolmen vuoden välein. Nyt moni suorittaa kurssin kaiken lisäksi etänä, pelkkää tietokoneen näyttöä tuijottaen.
Vaikka kouluttajat olisivat kuinka taitavia ja kiinnostavia, alkaa kurssi toisen kerran jälkeen tuntua aika puuduttavalta. Kun aihe kuitenkin on tärkeä ja oman työturvallisuusosaamisen päivittäminen välttämätöntä, voisi kurssi olla kiinnostavampaa suorittaa juuri turvallisuuspuistomaisessa oppimisympäristössä. Käytännön tilanteet jäävät paljon paremmin mieleenkin.
Yksi ruttaantunut lava-auto vastaa tuhatta sanaa.
Johanna Hellsten, päätoimittaja
Yhteiskunta
13.3.2025
Kolumni
13.3.2025
Yleinen
11.3.2025
Yhteiskunta
13.3.2025
Laki
9.6.2023
Työturvallisuus
16.12.2021