Talotekniikka-alalle kumppanuusverkosto koulutuksen tueksi
Talotekniikka-alan työnantajajärjestö LVI-TU Ry on huolissaan ammattiopistoista valmistuvien osaamisen tasosta. Sitä taklaamaan on nyt kehitetty oppilaitosten ja työelämän yhteinen verkosto.
Rakennusliiton jäsenlehti
28.4.2023
Talotekniikka-alan työnantajajärjestö LVI-TU Ry on huolissaan ammattiopistoista valmistuvien osaamisen tasosta. Sitä taklaamaan on nyt kehitetty oppilaitosten ja työelämän yhteinen verkosto.
Jaa artikkeli
– Jäsenyrityksemme ovat tuskailleet jo pidemmän aikaa, että rekrytoinneissa on ollut vaikea löytää uutta osaavaa työvoimaa. Nuorten vastavalmistuneiden ja alanvaihtajien, joilla ei ole aiempaa kokemusta alan töistä, osaaminen on heikentynyt. Koska lähes kaikki heistä ovat suorittaneet ammatillisen tutkinnon, niin selvästi tutkinnon laadulle on tapahtunut jotain, erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-TU:sta sanoo.
Mäkinen on seurannut alan koulutuksen kehitystä vuodesta 1995 lähtien.
– Koulutuksessa on tapahtunut paljon muutoksia ja niiden vaikutus on nyt näkyvissä. Ei se iso yllätys ole, mutta kyllä ketuttaa, kun olemme varoitelleet seurauksista jo pitkään.
Mäkisen mukaan tutkintojen heikentymisen taustalla on huonoja valintoja; vuonna 2018 purettiin tutkintojen aiempi laadunvarmistus, kun tutkintotoimikunnat lakkautettiin. Niissä alan toimijat niin yritys- kuin työntekijäpuolelta toimivat yhdessä varmistaakseen koulutuksen ja tutkintojen laadun.
– Samalla ammattioppilaitosten rahoitusjärjestelmä muuttui siten, että rahoitukseen vaikuttaa nykyään suoritettujen tutkintojen määrä. Tutkintotodistuksia siis kannattaa kirjoittaa, eikä ulkopuolinen taho arvioi niitä.
Mäkisen mukaan ammattioppilaitoksista valmistuneiden tekniset valmiudet ovat hyvät.
– Teknisten järjestelmien osaaminen on kunnossa, mutta työelämän metataidot eivät. Esimerkiksi työnsuunnittelussa, työprosesseissa, ennakoinnissa, logistiikassa ja vuorovaikutustaidoissa on puutteita. Ne taidot, jotka tekevät ammattitaidon – teknisen osaaminen lisäksi. Näiden opettamista kuitenkin vaaditaan ammatillisessa koulutuksessa.
Talotekniikkapuolella ei sinällään ole kohtaanto-ongelmaa valmistuvien määrän ja yritysten tarpeiden välillä. Vuodessa talotekniikan perustutkinnon tekee noin 1 350 opiskelijaa, kun uusia työntekijöitä tarvitaan 550–600.
– Vetovoimaongelmaa ei ole, laatuongelma sen sijaan on.
LVI-TU:n lääke ongelmaan on nyt yhteistyö koulujen kanssa, Lvi-työelämäkumppani-sitoumus.
– Me emme pyydä kuin lakisääteisiä asioita. Kannustamme koulutuksenjärjestäjiä mukaan, sillä nyt tuhlautuu turhaa energia sen tuskailemiseen, ettei säädösten vaatimuksia pystytä täyttämään, Mäkinen kertoo.
Yhteistyöllä koulutuksen järjestäjien kanssa haetaan yhteisiä tulkintoja opetukseen liittyvistä säädöksistä ja myös tulkintaohjeita niille. Tähtäimessä on tulkintoihin perustuvat yhteiset suositukset, joista saadaan apuja siihen, miten opetusta kannattaa toteuttaa.
– Tämän on oltava kahden kauppa; sekä oppilaitosten että yritysten pitää hyötyä. Me sitoudumme tarjoamaan koulutusta opettajille ja johdolle, sekä pedagogista että teknistä. Lisäksi verkoston kanssa on tärkeää kerääntyä välillä yhteen ja tavata.
Mäkinen toivoo, että tapaamisissa voidaan löytää opetuksen järjestäjien kanssa myös yhteinen sävel, mikäli jotakin säädöksiä on tarpeen muuttaa kansallisella tasolla.
Ideana on, että koulutuksen järjestäjät sitoutuvat verkostoon kuuluessaan noudattamaan yksilöityjä laatuvaatimuksia, joiden tarkoituksena on varmistaa työelämäyhteistyön toteutuminen.
– Olen tähän mennessä ehtinyt tavata parikymmentä opetuksen järjestäjää ja näyttää siltä, että ainakin suurimmat ammattioppilaitokset ovat lähdössä mukaan. Yksikään oppilaitos ei ole vielä sanonut, ettei lähtisi mukaan, Mäkinen kertoo.
Teksti: Johanna Hellsten, kuva: Jukka Nissinen
Jaa artikkeli
Rakennusliiton talotekniikka-alan työehtotoimitsija Niko Räsänen tunnistaa koulutuksen tämänhetkiset ongelmat.
– Samaa viestiä tulee meille jatkuvasti. Viimeisen 5 vuoden aikana koulutuksen taso on heikentynyt selvästi. Yksittäisen oppilaan kohdalla on yhä suurempi merkitys sillä, mihin kouluun pääsee. On kouluja, joissa on äärettömän hyvät opettajat ja joissa opetussuunnitelmaa noudatetaan ja oppilaita käydään katsomassa työmailla. Sitten kouluja, joissa opettajilla ei välttämättä ole ammattitaitoa, he eivät saa riittävästä opetustunteja ja tahtokin katoaa. Sitten vain päästetään tutkinnosta läpi, vaikka oppilaalla ei olisi valmiuksia siihen, Räsänen kertoo.
Räsänenkin näkee ongelmana sen, että tutkintojen laatua ei käytännössä valvo kukaan.
– Opetushallituskaan ei tiedä, miten toimia, jos koulussa ei toimita opetussuunnitelman mukaisesti. Jollen väärin muista, ennen koulu saattoi jopa menettää opetuslupansa, ellei laatu ollut kunnossa.
Hyvistä kouluista valmistuneilla on usein jo saman tien työsopimus kourassa.
– Talotekniikka-ala kyllä ottaa porukkaa töihin, jos on taidot ja tiedot kunnossa. Työkaverit katsovat harjoittelemaan tulevan oppilaan taitoja ja on usein mukana päättämässä, kuka palkataan ja ketä ei. Nuorelle, joka on käynyt 3 vuotta koulua, voi olla todella suuri pettymys, kun hän ei pääsekään töihin, kun osaaminen ei riitä.
Räsänen pitää LVI-TU:n oppilaitosyhteistyötä todella hyvänä ideana.
– Siinähän ei pyydetä muuta kuin toteuttamaan sen, mitä opetussuunnitelmassa on luvattu toteuttaa. Koululle on aika vaikeaa kieltäytyä sellaisesta yhteistyöstä. On myös hyvä, että työnantajajärjestö tuo opettajille tietoa ja opetusta. Ja kyllä opettajatkin tarvitsevat seminaareja, Räsänen sanoo.
Räsäsen mukaan panostus on työnantajapuolelta todella iso.
– Jos tutkintojen laatu saadaan oikealle tasolle, se tuo valtavasti hyvää porukkaa työmaille.
Yhteiskunta
13.3.2025
Kolumni
13.3.2025
Yleinen
11.3.2025
Yhteiskunta
13.3.2025
Laki
9.6.2023
Työturvallisuus
16.12.2021