Oma auto lähti varkaiden matkaan
Työmaavarkaudet ovat kallis ja kiusallinen ongelma. Joskus kohteeksi joutuu myös työntekijöiden henkilökohtainen omaisuus.
Rakennusliiton jäsenlehti
20.6.2024
Työmaavarkaudet ovat kallis ja kiusallinen ongelma. Joskus kohteeksi joutuu myös työntekijöiden henkilökohtainen omaisuus.
Jaa artikkeli
Putkiasentaja Artturi Sarén sai kokea omakohtaisesti, miltä tuntuu joutua työmaavarkauden kohteeksi. Sarén työskentelee Kivenlahden työmaalla.
– Ihmettelin yksi päivä, miksi sosiaalitilojen ympärillä pyörii niin paljon porukkaa. Menin siihen mielenkiinnosta katsomaan ja minulle selvisi, että työntekijöiden kaappeja oli käyty murtamassa keskellä päivää. Minun kaappini oli yksi murron kohteista, Sarén kertoo.
Sosiaalitilojen kaapit, joissa työntekijät säilyttävät tavaroitaan, olivat lukollisia tavallisia vaatekaappeja.
– Olen pitänyt muun muassa lompakkoani ja koti- ja autonavaimia kaapissa, sillä työmaalla on riski, että esimerkiksi hankalissa asennoissa työskennellessä tavarat voivat pudota taskuista. Sekä lompakko että molemmat avaimet olivat lähteneet varkaiden matkaan.
Sarénin mukaan hän on työskennellyt työmailla, joilla on käynyt varkaita, mutta yleensä murron kohteena ovat olleet työkalukontit ja varkaudet ovat tapahtuneet viikonloppuna.
– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun jotain henkilökohtaista tavaraa lähtee. On aika erikoista, että portillisella työmaalla tapahtuu varkaus kesken työpäivän, Sarén ihmettelee.
– En tiedä, mikä etiäinen minulle tuli, kun huomasin autonavainten puuttumisen, mutta lähdin katsomaan läheiseen pysäköintihalliin, jossa meillä on autoille paikat, onko auto vielä siellä. Tyhjä ruutu oli odottamassa, Sarén kertoo.
Sarén kuoletti ensin kaikki lompakossa olleet pankkikorttinsa. Sen jälkeen hän ilmoitti varkaudesta poliisille, joka saapui paikalle selvittämään tilannetta.
Samalla työmaalla työskentelevä kaveri heitti Sarénin työpäivän jälkeen kotiin, kun ilman lompakkoa taksilla tai bussilla kulkeminen ei olisi onnistunut. Kännykänkin maksuominaisuudet ovat pankkikorttien varassa, jotka Sarén oli kuolettanut.
– Onneksi avopuolison lapset olivat kotona, niin pääsin sisään ilman kotiavaimia.
Poliisi löysi auton ajosta ja se saatiin palautettua omistajalleen. Autossa oli kuitenkin vaurioita ja seuraava kysymys olikin, kuka korvaa?
Talotekniikka-alan tessissä ei ole mainintaa siitä, että työnantajan pitäisi vakuuttaa työntekijöiden henkilökohtainen omaisuus työmaalla varkauden tai murron varalta. Talonrakennuksen tessissä tällainen sääntö on, mutta koska auto ei ollut työmaalla vaan sen ulkopuolella, vakuutus ei todennäköisesti olisi kattanut sitä.
– Työmaan pääurakoitsija ilmoitti, että tämä ei ole heidän vastuullaan. Myöskään minun työnantajani vakuutukseen tämä ei mennyt. Onneksi minulla on laaja kasko ja haluankin sanoa, että hankkikaa kunnon vakuutus autoonne. Jos minulla olisi ollut pelkkä liikennevakuutus, olisi kaikki mennyt omaan piikkiin, Sarén sanoo.
Laaja kasko mahdollisti Sarénille sijaisauton käytön viikoksi, kun auto oli vielä karkuteillä.
– Se helpotti tilannetta huomattavasti, kun sain esimerkiksi haettua lapsen tarhasta.
Varastettu auto, korttien uusiminen, vakuutuksen selvittely; kaikkiin näihin paloi aikaa ja hermoja.
– Kyllähän tämä harmistusta on aiheuttanut, kun vielä vastailee eri tahoille lisäselvityspyyntöihin. Onneksi kaikki tämä kuitenkin on pelkkää materiaa eikä muuta, Sarén muistuttaa.
Aiemmilla työmailla, joilta on lähtenyt varkaiden mukaan työkaluja, on ollut myös omat harminsa ja vaivansa.
– No onhan se siinä kohtaa hankalaa, kun huomaat, että sinulta puuttuu kaikki työkalut. Ensin kartoitetaan sitä, mitä kaikkea pitää tilata ja niin edelleen. Työhönkin tulee väkisin pientä stoppia, jos vehkeet on lähteneet useammalta asentajalta.
Sarén arvelee, etteivät työnantajat ilmoita poliisille ja vakuutusyhtiölle ihan pieniä työkaluvarkauksia ja, sillä omavastuut ovat melko korkeita ja byrokratiaan menee aikaa.
Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten
Jaa artikkeli
– Työmaavarkauksien ja -murtojen osalta viime aikoina on ollut melko rauhallista, mutta piikkejä aina tulee. Vahinkotyypit pysyvät aika samanlaisina vuodesta toiseen, Vakuutusyhtiö Turvan korvausasiantuntija Ville Jokinen kertoo.
Yleisin vahinkotyyppi on murtautuminen erilaisten asentajien autoihin. Niissä säilytetään usein kalliita työkaluja ja materiaaleja. Yleistä on myös se, että työmaatiloihin tai yrityksen tiloihin murtaudutaan esimerkiksi yöaikaan, kun niissä ei ole ketään paikalla.
Tarkkaavaisuus auttaa
Vaikka kaikkia murtoja ja varkauksia ei pystytäkään koskaan estämään, vakuuttajan näkökulmasta on useita keinoja, joilla niitä pystyttäisiin vähentämään.
– Monesti asentajilla on oikeus viedä auto mukanaan kotiin, kun työaika päättyy. Auto tulisi pyrkiä pysäköimään paikkaan, jossa riski murrolle ei ole niin suuri. Omakotitalossa pihaan, muuten sellaiseen paikkaan, joka on kunnolla valaistu ja joka olisi mahdollisimman lähellä asentajan kotia, Jokinen selventää.
Työmailla tapahtuvissa murroissa työmaiden aitauksissa on puutteitta tai niitä ei ole laisinkaan. Lisäksi valaistus voi olla heikko, eikä työmaalla ole kameravalvontaa. Esimerkiksi kameravalvonta ja siitä kertominen selkeällä kyltillä toimii hyvänä pelotteena, jolloin kynnys työmaalle murtautumiseen nousee.
– Mutta kyllä tulee sellaisiakin tilanteita vastaan, että työmaalla on kaikki kunnossa ja silti sinne mennään järeiden työkalujen kanssa sisään. Tällaisellehan ei mitään voi.
Jokinen neuvoo yrityksiä värjäämään oman firman työkalut esimerkiksi maalilla ja merkinnöillä, joita on hankala poistaa. Niitä on silloin vaikeampi myydä eteenpäin ja varkauden riski pienenee.
Jokisen mukaan paljon pystyttäisiin tekemään, jos oltaisiin hiukan huolellisempia. On esimerkiksi tärkeää kiinnittää huomiota ympäristöönsä ja esimerkiksi siihen, keitä työmaalla liikkuu.
– Minulla on nyt parikin tapausta, joissa asentajaa on seurattu parinkin päivän ajan etukäteen. Kohde oli itse kiinnittänyt asiaan huomiota. Kun hän oli sitten poistunut pariksi tunniksi autosta, siihen oli murtauduttu hallin pihassa. Jos tällaista systemaattista seurantaa huomaa, olisi hyvä ottaa esimerkiksi rekisterinumero ylös. Siitä on poliisille hyötyä tutkinnassa, jos jotain sattuu, Jokinen toteaa.
Sisäpiirin puuhia?
Isoilla työmailla on usein se tilanne, että kukaan ei tiedä, keitä kaikkia siellä on töissä.
– Rakentamisen ketjut ovat välillä niin pitkiä, ettei ketjun yläpäässä tiedetä ketjun alimman tason toimijoita. Siinä voi olla kielimuurikin välissä eli hyvin sekava soppa.
Välillä on epäilyjä, että työmaalla tapahtunut murto on ”sisäpiirin keikka”.
– Sellaisia epäilyjä on ollut, mutta näitä poliisin on usein vaikea selvittää. Joku on mahdollisesti käynyt työmaalla ihan luvan kanssa ja välittänyt kohteen tiedot eteenpäin. Muu porukka on sitten hoitanut likaisen työn. Silloin tällöin tapaukset ovat olleet sellaisia, että on selvästi tiedetty, mitä ollaan hakemassa.
Yhteiskunta
13.3.2025
Kolumni
13.3.2025
Yleinen
11.3.2025
Yhteiskunta
13.3.2025
Laki
9.6.2023
Työturvallisuus
16.12.2021